maandag 2 september 2013

Omdenken

Vandaag begon een nieuw en mijns inziens spannend schooljaar. Ons land staat een grote stelselwijziging te wachten die Passend Onderwijs heet. Het huidige Speciaal Onderwijs, waarin ik werkzaam ben,  zal grotendeels verdwijnen of anders georganiseerd worden. Reguliere scholen zullen meer kinderen met problemen zelf moeten opvangen. En dan niet alleen leerproblemen maar ook kinderen met lichamelijke en zintuigelijke  problematiek of  gedragsproblemen. Het zal gevolgen hebben voor mijn werk vanaf augustus 2014.
We zijn dan ook dit schooljaar gestart vanuit de begrippen 'Omdenken', Loslaten, van Ja-Maar naar Ja-En. Omdenken is: maak van een Probleem een Mogelijkheid, een Gebrek wordt een Talent. Crisis wordt Kans zeggen ze bij mijn organisatie Kentalis.
Natuurlijk zijn we met dit veranderende beleid de afgelopen tijd ook al druk bezig geweest, we weten al jaren dat dit eraan komt.
Kloosterlingen en dan met name Benedictijnen weten al vanaf de Zesde Eeuw, dat je voortdurend bereid moet zijn om je leven anders in te willen richten en bereid te zijn tot verandering. Vanuit  de Benedictijnse filosofie noemen we dat Conversio Morum, de basishouding van een kloosterling om je  gewoontes te willen bijstellen. De Heilige Benedictus leert ons vanuit zijn kloosterRegel, dat het de kunst daarbij is om dit  'Omdenken' met kleine haalbare stappen te doen en de Balans en de Menselijke Maat niet uit het oog te verliezen. Het gaat om Evenwicht en Moderatio, matiging. Of onze Overheid met deze uitgangspunten rekening gaat houden met dit Passend Onderwijs is zeer de vraag, want de schatkist is leeg en dan gelden ook andere principes......

In mijn basisschooltijd deed ik met mijn leerlingen in groep 7 of 8 al oefeningen in 'Out of the Box' en Omdenken, bijvoorbeeld door dit soort puzzels: Verbind de 9 punten door middel van 4 rechte lijnen zonder je potlood van het papier te halen. De oplossing volgt hieronder, het kan echt!


Geen opmerkingen: