donderdag 29 november 2018

Maria Kondo


Verhuizen behoort mijns inziens tot de scharnierpunten van het Leven.
Je sluit heel fysiek een bepaalde periode van je leven af en start iets nieuws.
Na 16 jaar verhuis ik in de volgende maand van mijn te grote huis aan de rand van Woerden naar een appartement in het centrum van onze mooie stad. Ongeveer een jaar later staat nog een verhuizing op de rol, naar het appartement dat nog gebouwd moet worden. 

Kleiner wonen betekent ook rigoureus opruimen, de spullen van de kinderen uitzoeken, wat bewaar ik, wat kan weg, wie heeft er nog wat aan? Marktplaats en Noppes-kringloopwinkel  zijn belangrijke helpers bij dit proces. En mijn eigen opruimcoach.

De Japanse Maria Kondo heeft over Opruimen een bestseller geschreven, ze zegt daarin: ‘wie de opruimkunst beheerst, ondergaat een lifechanging experience’. Nou zo zwaar zet ik het nog niet in, maar het voelt wel goed, een opgeruimd huis. Dat geeft ruimte ook in je hoofd. Maria Kondo hanteert de KonMari methode (link): om je verleden te verwerken moet je elk beladen voorwerp vastpakken en dan beslissen wat  je wegdoet. Alles wat je toch nog weer in een doos of een lade stopt, weerhoudt je ervan in het heden te leven. Ja daar zit wel wat in, maar ik heb toch nog wel 10 bewaardozen gekocht bij de Gamma, want ik wil daar nu ook weer niet te extreem in worden.

Geen opmerkingen: