vrijdag 9 oktober 2020

Roofkunst

Er is een discussie ontstaan over Roofkunst.
Veel kunstwerken zijn in onze koloniale tijd op een illegale manier in Nederlands bezit gekomen en zijn nu te zien in Nederlandse musea.
Terug geven! vindt een groep deskundigen. Ik wil graag een aanvulling geven op deze ongetwijfeld competente adviseurs.  Als ik in Parijs, Leningrad, Wenen of Berlijn musea bezoek zie ik de mooiste Nederlandse kunstwerken. Is dat allemaal eerlijk gegaan in het verleden? Hebben bijvoorbeeld Napoleon en Filips II daar allemaal netjes voor betaald?
De ‘Mososaurus’ hoort volgens mij in Maastricht en niet in Parijs.
En de 'Tuin der Lusten 'van Jeroen Bosch hoort in Den Bosch en niet in het Prado. 
Roofkunst terug? OK, maar dan wereldwijd!

Ik stel voor dat dit wereldberoemde werk dan naar het Catharijne Convent gaat.....


Geen opmerkingen: