zaterdag 13 september 2014

Antonius

Een dagje ziekenhuis, dat is me sinds m'n vroegste jeugd niet meer overkomen. Het ziekenhuis heet Antonius. Over hem heb ik al vaak geblogd mede door ons bezoek aan Padua, waar hij begraven en op-gerelikwied ligt. Je leert in een ziekenhuis in een dag allerlei nieuwe termen als endoscopie, sedatie, pancreatitis, midazolam, ERCP. En je ontdekt onderdelen van jezelf, waar je nog nooit van gehoord hebt zoals de Papil van Vater. Nou ja daar is de galsteen, die vervelende klachten veroorzaakt heeft, inmiddels uit verwijderd.
Ik kijk verbaasd rond naar wat hier allemaal kan en in duidelijke folders aan de client wordt uitgelegd. Daar kunnen we in het onderwijs nog veel van leren. En ik heb grote bewondering gekregen voor verpleegkundig personeel, dat met een glimlach en bemoedigend woordje spannende, maar ook vaak vervelende klusjes moet opknappen. 24 uur is voor mij wel weer genoeg. Helaas moet ik over enkele weken nog een keer op herhaling om de galblaas te verwijderen. Dan leer ik vast weer andere woorden. Nu snel opknappen om de dagelijkse gang van zaken weer  op te kunnen pakken.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

BETERSCHAP GEWENST !!!

Anoniem zei

Groet Jan Dirk & Eta

Unknown zei

Endoscopien zijn ook mijn tak van sport. Goed om te lezen dat mijn collega's het goed hebben gedaan.
Beterschap! ps. Laat je je galblaas achter in het Hofpoort of in 't Antonius?
Jitske