zondag 21 september 2014

Tienertoer

De Nederlandse Spoorwegen bestaan dit  weekend 175 jaar. De eerst spoorlijn, van Amsterdam naar Haarlem, werd in september 1839 geopend. De Stoomtrein heette de Arend, hij staat nu nog in het Spoorwegmuseum in Utrecht.
Mijn eerste Treinervaring deed ik op met de zeer populaire Tienertoer, eind jaren 60 van de vorige eeuw. Het was de  manier om zonder je ouders op reis te gaan. En voor 20 gulden De Wereld te ontdekken. Met een paar Driebrugse dorpsvriendjes fietste ik  dan 's morgens naar Woerden en we spraken af de eerste de beste trein te nemen die binnenreed en er zo lang mogelijk in te blijven zitten.
Ik weet nog dat we op die manier in Leeuwarden terecht kwamen, waar in het centrum een grote kermis was. In de botsautootjes verloor ik mijn plastic zak met broodjes voor de hele dag die toen over de botsautovloer een puinhoop veroorzaakte. Ik ben toen  weggestuurd van die attractie..... Mijn eerste Buitenland ervaring.... in Friesland.
Nu reis ik regelmatig met de trein naar vergaderingen in Zwolle. Lekker relaxt, met goede wifi verbinding, kopje cappuccino erbij. Volgend jaar wil ik ook met de trein op vakantie naar Italië.

Geen opmerkingen: