zondag 5 november 2017

Reformatie

Veel aandacht is er deze weken aan 500 jaar Reformatie. Ik heb daar volop aan meegedaan door vaak in de kerk te zitten (katholiek en protestant), een film avond  over het leven van Maarten Luther te bezoeken en veel te lezen over de reformatie in bijvoorbeeld Trouw en het Nederlands Dagblad.
Eerdaags gaan we nog naar de Luther tentoonstelling in het Catharijneconvent te Utrecht en dan is het wel weer klaar. Vanochtend heb ik op TV de viering bekeken in de Domkerk over de Reformatie. Mooi dat er ook gebeden werd om vergiffenis voor de schade die deze gebeurtenis aangebracht heeft. Ruim 10 jaar geleden was ik ook in de Domkerk met Frans van D. om de start van de PKN kerk mee te maken. We wilden toen koningin Beatrix die net voor ons zat, een Gereformeerd pepermuntje aanbieden, maar durfden uiteindelijk niet....

Een mooi stukje over de Reformatie heb ik uitgebreid besproken met Imca, het is van Stevo Akkerman in zijn column in Trouw. Het zegt goed hoe wij er samen over denken. Stevo hield enkele weken geleden een lezing in de Lutherse kerk hier in Woerden en ik ben een trouw volger van zijn columns. Deze week zal ik broeder Frits weer eens bellen en vragen hoe hij op de revolutie die Maarten Luther teweeg gebracht heeft terug kijkt.
Dan nu het citaat:
"Bestaat het eigenlijk nog, dat woord ‘rooms’? Ik hoor anderen en mezelf wel ‘katholiek’ zeggen, maar nooit ‘rooms’, of het moet met Reviaanse ironie zijn. Is het omdat de kerken van de Reformatie zelf steeds katholieker worden en willen zij met het gebruik van die term (die tenslotte ‘algemeen’ betekent) laten zien hoe dicht ze bij hun, uh, roomse ­­medegelovigen staan?
Ik weet dat er katholieken zijn die ervan gruwen dat de protestantse kerken op hen beginnen te lijken door afscheid te nemen van de alleenheerschappij van het woord, al dan niet met hoofdletter, en ruimte te geven aan de schoonheid van de liturgie, maar zelf juich ik dat alleen maar toe.
Natuurlijk kan er niets tippen aan het origineel, liefst uitgevoerd in een fatsoenlijke kathedraal, maar waarom zouden we de protestanten de ervaring van eeuwenoude vormen misgunnen? Wellicht komen ze daarmee ooit zelfs in de buurt van het mysterie dat het geloof schijnt te zijn, zoals katholieken altijd al wisten." Bron: Trouw

Geen opmerkingen: