zondag 5 november 2017

IJdel

Kleinzoon Jax is behoorlijk ijdel, zoals te zien is aan de manier waarop hij deze week poseerde tijdens een fotoshoot op de peuterspeelzaal.
Die eigenschap 'een beetje ijdel' heb ik ook. Ik vind het leuk om foto's van mezelf te plaatsen of te laten zien waar ik geweest ben. Filosoof Frank Meester heeft een filosofie van de IJdelheid geschreven. Hij vindt het geen slechte eigenschap of negatief trekje. Integendeel, ijdelheid helpt de mens op zichzelf te reflecteren en iemand die ijdel is houdt juist erg rekening met anderen, want ijdelheid 'helpt ons om na te denken over hoe we overkomen en hoe we ons eventueel moeten aanpassen aan de ander'. De Romeinen vonden het juist heel goed om jezelf te presenteren en het beste van jezelf te laten zien. Het Calvinisme heeft dat vast wel onderdrukt kan ik me zo voor stellen. Doe maar gewoon...
Is IJdel zijn dan ook een deugd of een ondeugd? In Griekenland heb ik weer eens goed kunnen nadenken over de Deugden van de Antieke wereld. De Oude Grieken onderscheidden 4 deugden, namelijk Moed, Wijsheid, Matigheid en Rechtvaardigheid. Plato en Aristoteles zijn de grote beschrijvers van deze deugden. In het Christendom werden deze deugden overgenomen en werden er 3 aan toegevoegd: Geloof, Hoop en Liefde. Paulus beschreef deze drie in zijn brief aan de Corinthiërs. 3 weken geleden liep ik daar nog rond.
Ik denk dat IJdelheid dan ook iets meer bij de 7 Ondeugden hoort. Nou ja, het levert in elk geval mooie foto's op van dit  ruim anderhalf jaar oude levenslustige jongetje.
Het leuke van een Groepsreis is dat je later van groepsgenoten nog foto's toegestuurd krijgt om je ijdelheid te strelen. Hier start ik een hardloopwedstrijdje in het stadion van Olympia, de plek waar de Olympische spelen ontstaan zijn en waar elke 2 jaar het Olympische vuur ontstoken wordt. Ik verloor het hardlopen overigens van Hans, dat dan weer wel....


Geen opmerkingen: