vrijdag 22 maart 2013

Den Heyer

In de middagpauze een artikel geschreven voor  ons kerkblad:

Op uitnodiging van de Woerdense interkerkelijke commissie Kerk en Israël,  waar ik in participeer, sprak donderdagavond professor Cees den Heyer in Woerden. 'Spraakmakend theoloog' staat bij zijn CV op internet en dat maakte Den Heyer ook deze avond weer waar. Met zijn enorme kennis en ervaring in les geven behandelde hij met de grote groep aanwezigen allerlei theologische aspecten die te maken hebben met de Twee Testamenten in onze Bijbel. Dat lijkt misschien heel saai, maar is zeer boeiend. Zeker voor ons 'publiek', dat een stevige gedachtewisseling niet uit de weg gaat en niet zo snel van slag is bij een pittige uitspraak.
Den Heyer schetste ons dat in veel klassieke theologische benaderingen het Oude Testament (OT) staat voor 'Belofte' en het nieuwe voor 'Vervulling'. Ook de tweedeling 'Wet en 'Evangelie' komt vaak voor als theologisch thema bij de 2 testamenten. Maar zo simpel ligt het niet voor deze ras-bijbeluitlegger. In zijn lezing legt hij uit hoe en waarom de bijbelboeken in de Tenach van de Joden een andere volgorde hebben dan het OT van de Christenen. Maar ook dat het OT van de Katholieke traditie verschilt van de Protestantse bijbel. Daar zitten vaak niet meer te achterhalen keuzes achter. Als Den Heyer ons uitlegt hoe we in zijn visie als Christenen met het OT om moeten gaan citeert hij de theoloog Miskotte, die schrijft over 'het tegoed' van het Oude Testament. Hij bedoelt daarmee het aardse, het concrete, het leven van alledag. Dat ook het gewelddadige daar een plek in krijgt is niet zo vreemd in een land dat gelegen is tussen de grote wereldmachten in een uiterst gewelddadige tijd.
Voor Cees den Heyer is het OT  een  gevarieerd discussieboek, met daarin opgenomen allerlei ervaringen van mensen met God. Een boek waarin je dagelijks nieuwe ontdekkingen kunt doen en inspiratie uit kunt halen. En waar je nooit op uitgestudeerd raakt.
Na de pauze heeft de spreker van deze avond vragen beantwoord over de rol en plaats van de profeten in de bijbel, hebben we verder nagedacht over het gewelddadige in het OT, de oud- en nieuwtestamentische visie op  de  'Messias' figuur en  de zo doorslaggevende rol van Paulus in de ontwikkeling van het Christelijke gedachtegoed. Echte Den-Heyer-onderwerpen.
Een paar keer noemde de spreker in zijn betoog de belangrijke Egyptische plaats Alexandrië, waar in de eerste eeuwen van onze  jaartelling heel bijzondere en bepalende ontwikkelingen plaats vonden. Voor zowel het Jodendom als de eerste Christenen. De commissie Kerk en Israël heeft voor de oktober lezing professor en judaïst  Pieter van der Horst gevraagd hier meer over te vertellen. Ook dat belooft een boeiende avond te worden. Noteert u vast: 31 oktober.

Jan Uittenbroek

Geen opmerkingen: