zondag 20 maart 2016

Mudra's

Zondagmorgen bezocht ik de Boeddha tentoonstelling in het Volkenkundig Museum in Leiden.
Het was daar vandaag Boeddha-dag met extra lezingen, muziek, workshops en rondleidingen waardoor het gezellig druk werd. Naast het levensverhaal van Prins Siddharta, de Boeddha, werd ook de veelzijdigheid van het Boeddhisme in verschillende landen getoond, de diverse stromingen en de vele  manieren waarop de Boeddha in beelden, schilderingen, films (India), posters en stripverhalen (Japan) werd en wordt weergegeven. Onze Tuincentra staan er tegenwoordig vol mee, maar hier zie je de Echte.
Ik heb vooral gelet op de Mudra's, de Handhoudingen van de Boeddhabeelden. Het lijkt wel wat op de gebarentaal van  de dovenscholen van mijn werk.
In de door het mooie licht zeer sfeervolle Boeddhazaal van het museum zie je die diverse mudra's, zoals hier de mudra van de meditatie, de mudra van de onderwijzing en de mudra van de
geruststelling.
Inhoudelijk vind ik het Boeddhisme nog best lastig te doorgronden. Ik heb regelmatig mail contact met mijn oud leerling Peter Mulder, die nu als Boeddhist en parttime monnik in Taiwan woont. Klik hier naar mijn eerdere blog over Peter. Hij stuurde mij onlangs nog informatie en tips om te lezen. Wie weet ga ik de clou nog wel eens doorkrijgen. En snap ik de vier edele Waarheden over het Lijden en het Achtvoudige pad om het Lijden op te heffen.Vandaag was een goede start op weg naar enig inzicht. Ik ontdekte dat er veel overeenkomsten zijn met  ons Christelijk Westerse kloosterleven waarin Aandacht, Stilte, Mediteren, Ascese, Pelgrimage  en Mantra's (vgl. de Psalmen) ook centraal staan. En deze Boeddhistische Chinese monnik lijkt best wel op Benedictus of Franciscus met z'n staf en z'n pij:
 

Geen opmerkingen: