dinsdag 8 maart 2016

Franciscus

Deze week ben ik weer grotendeels gestart met mijn werk.
Werk geeft structuur en afleiding. En ik doe het graag.
Een andere goede manier van afleiding is voor mij museumbezoek. Ook in de ziekteperiode van Willy ging ik vaak naar een museum. Zij stimuleerde dat ook enorm. De museumjaarkaart maakt bezoeken laagdrempelig en je vindt het dan niet 'zonde van het geld' om maar kort te gaan.
Dit voorjaar zijn er prachtige tijdelijke tentoonstellingen. Ik was al bij 'Jeroen Bosch' in 's Hertogenbosch, bij 'Erasmus' in Gouda en vrijdag ga ik met Piet de K. naar 'Franciscus' in het Catharijneconvent te Utrecht.
Ik verheug me nu al op de teksten van Henk  van Os, ook zo'n rasverteller.
De Heilige Franciscus is voor mij op geloofsgebied de tegenhanger van de Heilige Benedictus. Benedictus was in mijn beeld een schrijver, een geleerde, een manager, een bestuurder. Hij kende de bijbel en de filosofen, zijn geloof zat vooral in zijn hoofd. Franciscus was een charismaticus, een pastor, een gelovige vanuit het hart, hij had oog voor mensen en de natuur. Hij droeg de Stigmata, de kruiswondtekenen, zo close was hij met Jezus. De huidige paus laat ook dat charismatische zien, hij heeft niet voor niets de naam Franciscus gekozen. En de vorige paus, Benedictus, was denk ik ook veel meer een geleerde en schrijvende, studerende paus. Deze twee Heiligen laten 2 geloofsbeelden zien die ook in de (protestantse) kerk waar ik lid van ben zeer zichtbaar zijn. Met alle tussenvormen die zo Nederland-eigen zijn. Het leidt tot een boeiende, pluriforme gemeente waarin zowel plaats is voor verstilde vespers als diensten met uitbundige opwekkingsliederen.
Wie mijn blogs leest, zal zo'n beetje kunnen inschatten in welk geloofsgebied ik mij bevind....
Ik ben benieuwd of mijn beeld van Franciscus erg overhoop wordt gegooid tijdens het museumbezoek.      klein filmpje
UPDATE 11-3, zoals ik al verwacht had waren de teksten van Henk van Os zeer boeiend bij deze tentoonstelling. Het museum liet het leven van Franciscus zien en ook zijn  zo belangrijke stigmatisering,  zijn liefde voor de natuur, Franciscus als mysticus en schrijver van bijvoorbeeld het Zonnelied en stichter van een kloosterorde.
2 beelden uit de tentoonstelling, 500 jaar verschil in tijd, de een Middeleeuws met stigmata, de ander uit onze tijd:

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Jan
Ik begon destijds ook heel snel met werken en ontving veel liefde en aandacht en praktische hulp van lieve Rotsoordcollega's.
Sterkte Jan Dirk