vrijdag 10 februari 2017

Ayurveda

'Wat doe je allemaal in die kloosters' wordt mij vaak gevraagd. Ik vertel dan over de gebedsdiensten, gesprekken met broeders/zusters of andere gasten, stilte momenten ervaren. Soms volg ik een cursus of lezing en  maak een meditatieve wandeling. Ook hoort lekker eten, koffie drinken en een biertje nuttigen er bij.
Komend weekend volg ik in Huissen bij de Dominicanen een kookcursus. De kloosterkok kookt in deze workshop volgens de principes van Ayurveda. Dat is een duizenden jaren oude Indiase levensinstelling, gericht op de balans tussen lichaam en geest. Die balans is per mens verschillend en afhankelijk van je basisenergie. Hoe blijf  je fit en energiek met behulp van je voedingspatroon? Kortom, het gaat om gezond en bewust leven, nou dat past mooi bij het klooster.(linkje)
Imca gaat met mij mee, zij kookt al 25 jaar bewust, namelijk biologisch en vegetarisch. Daar heb ik ook al veel van geleerd, als we zo nu en dan samen koken.
Na deze cursus wordt het in onze keukens  nog bewuster en vast ook lekkerder, want smakelijk eten past ook bij het kloosterleven.
UPDATE: na een boeiende rondleiding door dit mooie Dominicanenklooster zijn we met 15 mensen  een aantal gerechten gaan klaar maken. Met veel groenten, noten, granen en kruiden. Daarna met dit groepje gezellig alles opgegeten. Het was een leuke activiteit voor een winterse zondagmiddag.
Ik weet nu (van) alles over vata, pitta en kapha, ofwel lucht, vuur en aarde, want op deze elementen is deze voedingsleer en tegelijk geneeskunst gebaseerd. Vlees past niet in dit voedingspatroon, 'vlees eten is  alsof je diesel in een benzine auto tankt'.

 

Geen opmerkingen: