woensdag 15 februari 2017

Gerardus

Sinds 1 januari heb ik een oude gewoonte in ere hersteld: de Scheurkalender. Vroeger hing deze standaard in onze woonkamer en soms probeerde mijn vader de aandacht van de kinderen te trekken door de scheurkalender voor te lezen: uiteraard een Bijbeltekst, met een onbegrijpelijk stukje uitleg. Hij is er op een gegeven moment maar mee gestopt, echter, de scheurkalender behield z'n plek. 'Kruimkens van 's Heeren Tafel' heette die toen. Mijn kalender heet 'de Gerardus' en wordt uitgegeven door het Klooster van de Redemptoristen in Wittem, Limburg. In dit klooster (link) wordt de Heilige Gerardus Majella herdacht en het is nu een veel bezocht bedevaartsoord. Ik was hier toen ik mijn Vastenactie liep in 2012 (nog een link). De Gerardus kalender bevat mooie spreuken, maar ook stukjes uitleg, recepten en - echt katholiek- leuke grappen. Dat laatste was in onze degelijke kalender vroeger ondenkbaar.....
De spreuk van vandaag is ook mooi, zeker in een tijd van verandering op mijn werk en in mijn leven. 'Een tak die niet meebuigt met de wind zal breken'. Iemand schreef me pas 'het is goed om te zien hoe je je leven weer aan het uitvinden bent'. Dat probeer ik ja. En soms helpen wijze kalenderwoorden daar ook iets bij.

Geen opmerkingen: