woensdag 18 september 2019

Verhalen En Rituelen

Gisterenavond verzorgde Alain Verhey de opening van het nieuwe seizoen Geloof en Cultuur, hier in Woerden.
Alain is een jonge theoloog/ filosoof die het 'beste theologische boek' van het jaar heeft geschreven. Hij is ook lid van het theologisch elftal van dagblad Trouw, schrijft artikelen en blogs en is druk op Social Media.
Hij hield in onze Lutherse kerk een boeiende toespraak, waarin hij Zijn kernwaarden van het Christelijk geloof samenvatte met 3 begrippen: Verhalen, Rituelen en Geloofsgemeenschap.
Ik herken daar veel in: de Verhalen nam en neem ik mee vanuit mijn Gereformeerde traditie.Dat begon met het lezen van de kinderbijbel aan tafel en de dagelijkse bijbelles op de lagere school.
In mijn latere theologie-  en filosofiestudie zijn daar nog veel Verhalen en hun interpretatie aan toegevoegd.
De Rituelen maak ik mee als ik in de H.Bonaventurakerk ben, hier in Woerden. Of tijdens onze kloosterbezoeken. Het omgaan met het mysterie, het geloof zichtbaar en voelbaar maken, je zintuigen gebruiken in de kerk, de stilte toelaten...., dat kunnen ze in de Katholieke traditie veel beter.

Alain gaat moeilijke verhalen niet uit de weg. In zijn boek schrijft hij een hoofdstuk over 'het offer van Isaac'. Dat ga ik als eerste lezen, want dat vond en vind ik zo'n moeilijk verhaal. Ik sloeg het ook altijd over als ik tijdens mijn basisschoolperiode dit verhaal, volgens het rooster, moest vertellen aan jonge kinderen. Ik ben benieuwd wat hij hier over schrijft.

Alains favoriete verhaal is de ontmoeting van Jezus met Martha en Maria. Martha, de ijverige die huishoudelijk werk doet, Maria die het aandurfde tussen de mannen  te gaan zitten en naar Jezus te luisteren en mee te praten.
Ik denk bij dat verhaal aan de tekst die in het plafond van de Bonaventurakerk staat: Ubi Caritas Et Amor, Deus Ibi Est.  Daar waar Naastenliefde is en Liefde, daar is God.
Martha is van de Caritas (naastenliefde), Maria van de Amor, het zoeken naar God,  maar het betekent beide 'Liefde', daar gaat het om lijkt mij.

Het inspirerende boek van Alain gaat gebruikt worden in diverse kerkelijke gespreksgroepen hier in onze religieus zo actieve stad, dat zal ongetwijfeld mooie gesprekken opleveren.


Geen opmerkingen: