zondag 20 augustus 2023

KMSKA

Omdat mijn geliefde een reünie weekend heeft in Londen ben ik alleen naar het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten gegaan in Antwerpen. Alleen al het gebouw is indrukwekkend genoeg voor een bezoek. Al in de 14e eeuw werd er kunst verzameld in Antwerpen te beginnen bij de gildes. Later is er een academie opgericht die jonge kunstenaars een kans en les gaf. Vanaf ongeveer 1870 werd er ook moderne kunst verzameld. In 1890 werd het hedendaagse gebouw feestelijk geopend. Na vele verbouwingen en aanpassingen, de laatste startte in 2011, staat het museum er nu prachtig bij. Je kunt hier een  Hans Memling drieluik vinden naast de Belgische impressionisten zoals Rik Wouters en een grote Ensor collectie. Beroemd is de Madonna van Jean Fouquet. Nou ja, teveel om op te noemen en teveel voor 1 dag. 




In de middag bezocht ik de Sint-Pauluskerk waar een muziekgroep aan het oefenen was. Dat leverde mij een gratis concertje op. In de kerk ook heel veel kunst en kerkschatten onder meer van Rubens, Jordaens en Van Dyck. In de tuin van deze middeleeuwse kerk bevindt zich een zogenaamde calvarieberg. Golgotha, in Jeruzalem, is daar nagebouwd , althans zoals de bouwers in de Middeleeuwen zich dat voorstelden.

Antwerpen is heel goed te doen met de trein. Vanwege het Bollekesfeest was het nu enorm druk met veel Nederlanders, maar dat snap ik wel want er is veel te beleven in deze stad. 

Geen opmerkingen: