maandag 21 augustus 2023

Dominicus

Mijn onderwijs opleiding volgde ik op een degelijke gereformeerde pedagogische academie in Utrecht. Daar liep gelukkig een moderne theoloog rond, Hans Hommes. Hij bracht ons, degelijke protestantse jongeren,  in contact met de boeken van 2 Dominicaanse schrijvers. Zo las ik het boek 'Nieuwe kijk op het oude boek', van  Lucas Grollenberg over moderne bijbeluitleg. En de dominicaan Jan Nieuwenhuis schreef het boek 'terwijl de boer slaapt' over de pedagogiek van het geloofsonderwijs en de geloofsopvoeding. Twee boeken die grote invloed hebben gehad op mij. Zo ontdekte ik dat de Dominicanen de 'Predikheren'  zijn van de katholieke traditie en deze orde heeft en geeft grote aandacht aan de intellectuele vorming en studie. Bekende dominicanen zijn Thomas van Aquino, Edward Schillebeeckx en Erik Borgman die eerdaags in Woerden komt spreken.
In de Antwerpse Pauluskerk kwam ik afgelopen zaterdag een mooi schilderij tegen van de heilige Dominicus (1170-1221) gemaakt in 2022 door de Nederlandse schilder Egbert Modderman. Dominicus liep uit soberheid op blote voeten van stad naar stad om te preken. Voor hij een stad binnenging maakte hij zijn voeten schoon en trok hij schoenen aan. Hij wilde de aandacht niet vestigen op zijn ascetische levenswijze. Dit heeft Modderman vol gevoel afgebeeld.


Geen opmerkingen: