vrijdag 3 januari 2014

Panem et Circenses

Woerden was vandaag in het nieuws, omdat jongeren in ons dorpje Kamerik een brug hebben opgeblazen met vuurwerk. Overal komt de Vuurwerkellende aan het licht met een grote hoeveelheid afgerukte handen, verwonde ogen, bedreigde hulpverleners en veel schade. Wat is dit voor wonderlijk verschijnsel, dat vooral ook speelt in zwaar Christelijke gebieden?  Ik citeer Trouw:  'Carnaval voor Gereformeerden'. De jaarlijkse Vuurwerkdiscussie zal ook in ons stadje oplaaien en zal vast wel een rol gaan spelen in de aanstaande gemeenteraadsverkiezing. Tot hoever gaat ons gedoogbeleid? In mijn geboortedorp was het vroeger ook altijd raak. Mijn moeder was dagenlang zenuwachtig, omdat een van de buurjongens in het schuurtje tegenover ons huis zelfgemaakt vuurbommen maakte die hij al van te voren testte.  Toen zo'n zelfbouwrakket een keer ons huis invloog heb ik mijn moeder voor het eerst Panisch gezien. En waren wij als gezin collectief en op slag tegen vuurwerk. Ik heb er dan ook nooit aan meegedaan, op een paar onschuldige sterretjes na.
De Romeinen beweerden al, dat je het volk panem et circenses,  'Brood en Spelen' moest geven. Daarmee hield je de onderdanen tevreden en rustig. Naast voedseluitdelingen kregen de Romeinen bloedige gevechten voorgeschoteld of wagenrennen en worstelpartijen in de theaters. Of er ging een stelletje Christenen voor de leeuwen. 'De gunst van het volk winnen door oppervlakkige behoeften van het volk te lenigen', stond in mijn geschiedenisboekje. Het heeft niet kunnen voorkomen dat het Romeinse Rijk tot verval is geraakt. Laten we dat maar als voorbeeld nemen in de vandaag gestarte Vuurwerkdiscussie.

Geen opmerkingen: