zaterdag 4 januari 2014

Mercator

Je beeld van de wereld wordt denk ik vooral bepaald door de landkaarten die je in je leven gezien hebt. Zo ontstond bij mij het  beeld van: Europa centraal, de noordpool bovenaan de kaart, Utrecht in het Midden, enzovoorts. De manier van kaarten maken is bedacht door de Vlaming Mercator. In mijn basisschoolklas legde ik deze manier van kaarten maken uit door een oude voetbal kapot te snijden en plat te slaan. Ik denk dat m'n leerlingen dan wel snapten dat een kaart altijd een drastische vervorming is van de werkelijkheid. Ook het woord 'Atlas' heeft Mercator geïntroduceerd. Als dat door de schoolkaarten opgebouwde subjectieve beeld doorbroken wordt door een andere kaartprojectie is dat even wennen. Deze week zag ik deze fraaie Mercator kaart uit 1606 van Holland. Je beeld moet dan even een kwart draaien. Toen ik in China een school bezocht was het ook een verrassing om de Chinese Wereldkaart te zien. Zo'n kaart levert toch een heel ander wereldbeeld op!

Geen opmerkingen: