woensdag 23 april 2014

Twee Steden

Bij de vraag 'wat zijn je meest favoriete hoofdsteden  in Europa' hoef ik niet lang na te denken: Rome en Istanbul. 2 Steden vol cultuur, religie, Antieke Oudheid, sfeer.
Hier is het vroege Christendom ontstaan. Hier vond de eerste strijd plaats tussen wereldlijke en geestelijke macht. Hier liggen de wortels van onze bestuurlijke en rechterlijke staatsinrichting. Het zijn steden met de mooiste kerken en moskeeën. Pelgrimssteden.
Terwijl het Oude Rome  tot verval kwam in de 4e eeuw nam het Nieuwe Rome, Constantinopel, de plaats al snel in als centrum van de Wereld.
Morgenavond geeft schrijver en historicus Fik Meijer een lezing over deze 2 steden. Op een mooie plek, namelijk het Bijbels Museum in Amsterdam. En ik heb een kaartje gekocht om zijn verhaal te kunnen bijwonen. Ik verheug me er nu al op.
Dit soort cursussen en lezingen worden trouwens georganiseerd door de Vrije Academie, een club waar ik graag reclame voor maak: Klik hier voor hun boeiende en veelzijdige programma
Het boek gaat mee de koffer in, want we zijn aan het inpakken voor  anderhalve week Turkije. Kusadasi dit keer. Het is dan wel geen Rome of  Istanbul maar ook hier verheugen we ons zeer op!

Geen opmerkingen: