donderdag 21 augustus 2014

Kerken Kijken

Vandaag deed ik mijn jaarlijkse rondje Binnenstad Kerken in Utrecht. 12 kerken, op loopafstand van elkaar, zijn open in de zomermaanden en er zijn enthousiaste gidsen die hun kerk presenteren. Elk jaar ontdek ik wel weer iets nieuws, zoals nu de Crypte van de Pieterskerk. De in de 11e eeuw gebouwde Pieterskerk is de oudste kerk van Utrecht en de enige met zo'n ondergronds grafgewelf. Je kunt hier nog steeds een urn-plaats huren. Ik vind het wel een inspirerende rustplaats.
 In deze Sint Pieter heeft de predikant een fraai uitzicht vanaf de preekstoel. Al moet hij/zij ook op de zandloper letten want een preek mag niet te lang duren. De kerk wordt nu gebruikt door de Waalse Gemeente Utrecht.
Ook indrukwekkend is de Sinte Gertrudiskathedraal en de  bijbehorende prachtige  Schuilkerk. Een oud collega van mij bleek hier te gidsen en ze liet me ook de bovenkapel en de sacristie zien.

 
De meeste binnenstadkerken worden ook nog voor eredienst gebruikt. Eén kerk is een (orgel)museum. Een andere is omgebouwd tot Café. Overigens was het daar het drukst vandaag......

Geen opmerkingen: