donderdag 24 november 2016

Kuitert

Deze week verscheen de biografie over het leven van de Gereformeerde predikant en hoogleraar Harry Kuitert. Trouw schrijft vandaag een recensie van dit boek en publiceert enkele interviews met mensen voor wie Kuitert erg belangrijk geweest is in hun (geloofs)leven.
Voor mij ook.
Zijn boek ‘het algemeen betwijfeld Christelijk geloof’(1992) heb ik meermaals gelezen. Als ik  het nu uit mijn boekenkast pak, vallen de aantekeningbriefjes er uit en zie ik  de vele onderstrepingen en highlights.  Veel Gereformeerde geloofsleer werd in dit boek onderuit gehaald. Ik las het met rode oortjes al was ik inmiddels wel wat gewend op dat gebied. En ik was verbaasd dat ik in de kerk vanaf de preekstoel de predikanten nog steeds heel andere dingen hoorde zeggen, terwijl zij ook door deze hoogleraar waren opgeleid.


Bij een van mijn sollicitatiegesprekken in de 90 er jaren in een te Christelijk dorp kwam al snel de vraag van het schoolbestuur ‘of ik de boeken van Kuitert,  Wiersinga en Den Heyer kende’. Mijn antwoord was ‘ja’ en toen hadden we daar nog een gesprekje over en was het sollicitatiegesprek snel afgerond. Ik paste niet in de profielschets…..
Ik heb daar allemaal geen last meer van. Interessant is de zoektocht  van mensen als ik, ’Na Kuitert’. Want wat is er nog over? Of wat bouw je weer op aan geloof en spiritualiteit als je besluit geen atheïst te worden of onkerkelijk te zijn.  Mijn zoektocht vindt meer en meer plaats in de wereld van enerzijds de filosofie en anderzijds het mysterie en het mystieke. Hoofd en Hart. Cursussen volgen, kloosterbezoeken, meditatietrainingen, andere kerkdiensten bezoeken, gesprekken, dat past daar allemaal bij.
Met Imca (katholiek) heb ik het vaak over deze zoektocht. Ze appte mij deze week een tekst uit de kloosterwereld:

Hier zit ik naast jou, zei God tot een ijverige aanhanger 
 je hebt veel hoofdbrekens over Mij
 
 Je tong doet veel pogingen om over Mij te spreken
 en je leest boeken om over Mij iets te weten te komen
 wanneer word je eindelijk eens stil en neem je Mij waar?

Geen opmerkingen: