dinsdag 9 mei 2017

Kalsbeek Reunie

Vandaag heb ik me opgegeven voor de reünie van de 100 jarige Kalsbeekschool in Woerden. Van 1966 tot 1970 zat ik hier op de MULO. Het was geen fijne tijd, want ik was veel te jong voor deze school. Op de lagere school had ik een klas  overgeslagen, omdat ik al lezen kon toe ik daar in de eerste klas terecht kwam (lees hier hoe dat kwam). Met als gevolg dat ik in alle klassen steeds de jongste en de kleinste was. Geen fijne situatie zeker niet als verlegen jochie uit Driebruggen. En er waren nog geen 'pestprotocollen'....
Tot aan de HAVO in Utrecht heb ik er last van gehad. Verder heb ik op die MULO goed geoefend om iets uit het hoofd  te leren. Mijn geheugen was prima, dus ging je gemakkelijk door deze vorm van onderwijs. Ik  kan de formules, de psalmversjes en Bijbelboeken, de gedichten, de boekenuitreksels en woordenrijtjes nu nog opdreunen. Zelf nadenken was niet belangrijk op de(ze) MULO. Het docententeam van toen was ook bijzonder: de docenten rookten in de klas, maakten kleinerende opmerkingen naar kinderen uit de dorpen of vergeleken mij steeds met mijn ijverige zussen die ook op deze school zaten. Ze hadden allemaal een bijnaam, die ik nu nog steeds weet. De directeur ging op zijn Solex bij elke leerling op huisbezoek. Nou ja, genoeg frustraties geuit. Ik ga vrolijk naar de reünie op 10 juni, want ik ben benieuwd wie er komt en welke herinneringen bij anderen zijn overgebleven. En natuurlijk is er veel veranderd op zo'n school, mijn kinderen hebben het er prima gehad!
Zoekplaatje. Wie is Jantje:

Geen opmerkingen: