zaterdag 25 september 2021

Trappisten

Deze week was ik een dagdeel in het klooster van de Trappisten vlakbij Tilburg. Hier deed ik 47 jaar geleden mijn eerste kloosterervaring op. Tijdens een werkweek die we georganiseerd hadden op de Pedagogische Academie mochten de mannen een bezoek brengen aan dit klooster. We hadden stiekem een van de vrouwelijke klasgenoten meegesmokkeld naar binnen en omdat ik in de organisatie van  deze excursie zat zie ik dit nog steeds als een van de hoofdzonden uit mijn jeugd. Mea Culpa.
Gisteren was ik terug in het klooster en mocht ik tussen de broeders meedoen met de eucharistie. Mijn jeugdzonde lijkt daarmee vergeven....

Na dit bezoek fietste ik door naar Tilburg voor een bezoek aan de centrum kerk, de St Jozef. Naast de ingang is een levensecht beeld geplaatst van de 'stervende Jezus'. Geen leuke binnenkomer in deze zo fraaie neogotische kerk. Maar de maker en schenker van het beeld willen nu juist dat de waarde van het kruis versterkt wordt, vandaar die realistische weergave met zelfs oogprothesen en echt haar. Mijn smaak is het niet, al blijft zo'n beeld wel hangen. 

Aan de andere kant van de ingang bevindt zich een fraai beeld van Immaculata, Maria dus. Dat geeft mij meer een symbool van God die Liefde is.





Geen opmerkingen: