dinsdag 2 mei 2023

Als Het Kwaad Goede Mensen Treft

Misschien wel de belangrijkste theologische en filosofische vraag: hoe komt het lijden in de wereld en waarom treft het de een meer dan de ander? Is het toeval ? Is het God? Is het straf? Waarom die ongelijke verdeling? Over deze vragen heeft de Amerikaanse rabbijn Harold Kushner in de tachtiger jaren een boekje geschreven dat in mijn boekenkast in het rijtje 'voor mij belangrijke boeken' staat. Het is een persoonlijk verslag van zijn gedachten hierover en ik kan me de titel van een van de hoofdstukken goed herinneren: God kan veel belangrijke dingen doen maar niet alles. Kushner weet de 'waarom' vraag om te zetten in 'hoe kan ik er mee omgaan'. Hij vraagt zich af of hij de mensen kan blijven vertellen dat de wereld goed is en dat een liefdevolle en barmhartige God verantwoordelijk is voor wat er gebeurt. Dat lijkt mij ook een probleem voor iedereen die wil geloven in een rechtvaardige, eerlijke en leefbare wereld. Kushner citeert veel uit het bijbelboek Job.
Deze week overleed deze rabbijn.
Ik denk dat zijn denkbeelden veel mensen, van mijn generatie, geholpen hebben rond deze moeilijke levensvragen. 



Geen opmerkingen: