dinsdag 23 mei 2023

Bisdom Van Vliet

In mijn jeugd was museum bezoek niet aan de orde. Het kwam er niet van in de dorpse opvoeding. Ik weet nog twee uitzonderingen: met mijn vader heb ik de Domkerk bezocht en de Domtoren beklommen. En met mijn moeder erbij gingen we naar Bisdom van Vliet een museumhuis in Haastrecht,  op een half uur fietsen vanaf ons huis in Driebruggen. Wat ik me ervan herinner is het beeld dat daar echt rijke mensen hebben gewoond met schilderijen aan de muur en zilverwerk en grote serviezen in de kasten. Het museum is ontstaan  na de dood van de laatste bewoonster mevrouw Paulina Bisdom van Vliet. In haar testament stond dat het huis een museum moest worden en er niets aan mocht veranderen. Dat is gebeurd. Als je er nu binnen stapt denk je dat de rijke dame even rijden is met de koets en zo weer binnen kan stappen. Zij overleed in juni precies 100 jaar geleden en in Haastrecht is in deze tijd heel wat reuring want mevrouw heeft een pakket achtergelaten in haar erfenis dat pas na 100 jaar geopend mocht worden. Dat gaat dus eerdaags gebeuren. Er wordt erg gespeculeerd wat erin zal zitten. De burgemeestersfamilie Bisdom van Vliet heeft altijd veel betekend voor de Haastrechtse bevolking. In een volgende UPDATE zal ik de uitkomst vermelden....

UPDATE September: er zit een dagboek in het pakket...... leuk voor het museum maar we hadden iets mee spektakel verwacht....

Verder bezocht ik tijdens m'n GroeneHartfietstocht vandaag museum Gouda waar tijdelijk mooie stadsgezichten te zien zijn uit het Rijksmuseum. Deze bijvoorbeeld van een vrouwen-schaatswedstrijd uit 1807 in Leeuwarden. Er ontstond veel oproer na deze wedstrijd omdat de Friese dames hun bovenkleed hadden uitgedaan en met blote armen schaatsten. Dat kon beslist niet in het preutse Nederland en vele tientallen jaren lang werden schaatswedstrijden voor vrouwen verboden.

Een koud en vochtig voorjaar, zoals het dit jaar was, geeft de natuur een enorme boost. Vooral de  gele lis staat er mooi bij dit jaar.



Geen opmerkingen: