woensdag 5 juli 2023

1773

Veel artikelen afgelopen weekend in mijn weekendkranten (Nederlands Dagblad en Trouw) over de psalmberijming van 1773. Die berijming bestaat dus nu 250 jaar. Ook ik heb veel psalmen uit 1773 uit mijn hoofd geleerd en op maandagmorgen opgezegd in de klas van de lagere school in Driebruggen. Voor 'psalmversje' wilde ik altijd een 10 hebben op mijn rapport, want dan werd het compliment en de fooi van opa Uittenbroek net iets groter. Gelukkig kon ik goed onthouden en had ik het versje tijdens de twee lange kerkdiensten in Waarder snel geleerd. Als iemand zegt 'Heer, ai maak mij uwe Wegen' of  'Hoe lief'lijk hoe vol heilgenot' dan kan ik dat nog meteen aanvullen. Tsja, wat heb je er aan zullen mijn kinderen nu vragen. Nou dat weet ik ook niet zo goed. Sommige uitdrukkingen gebruik ik nog wel eens, zoals 'Wij zien het maar doorgronden 't niet' (psalm 118), want zo zit het leven nu eenmaal vaak in elkaar. 

Afgelopen zondag zong ik met koor Judeo in de Bonaventurakerk hier in Woerden. Geen psalmen uit 1773,  maar wel een moderne mis en nummers van Coldplay, Soldaat van Oranje en Claudia de Brey. Die taal komt beter over dan de 'Tale Kanaäns' van de 18e eeuw.



Geen opmerkingen: