zondag 30 juli 2023

Zermatt en Davos

De afgelopen week maakten we een trein-rondreis door Zwitserland.
De eerste plek waar we verbleven was Zermatt een mooi bergdorp aan de voet van de Matterhorn. Vanuit ons appartement hadden we zicht op de Matterhorn (4478m.) die meestal in de mist zit, maar 1 dag helemaal helder te zien was. Heel lang geleden was ik met mijn eerste NCRV jongerengroep, die ik begeleidde, al eens de Gornergrat opgegaan met het historische treintje. Ook nu was dat weer mooi om te doen. Tegenwoordig kun je vanuit Zermatt ook tot ruim 3880 meter hoog komen met een spectaculaire kabelbaan boven de gletsjers die er gelukkig nu nog zijn. Al zijn er heel wat zorgen hier over de toekomst van die gletsjerwereld door de klimaatverandering. Het kost wat om zo hoog te komen maar dan heb je ook wat....




In de vakantie las ik de visie van een monnik dat je God kunt leren kennen door de natuur, de cultuur of door relaties. Dat vind ik een mooie gedachte in dit qua schepping zo prachtige land. Dat een zo'n hardvochtige en starre theoloog als Johannes Calvijn ook z'n wortels had in dit land is haast niet te begrijpen.

Via een dagtocht met de Glacier Express trein zijn we naar Davos gegaan. Davos is een flinke stad geworden en niet zo mooi als ik verwacht had. Het naastgelegen Klosters is veel Gemutlicher met goede wandelmogelijkheden en daar konden we gemakkelijk met de trein en de bus naar toe. Het openbaar vervoer is geweldig goed geregeld in Zwitserland en de treinen rijden stipt op tijd.





Geen opmerkingen: