donderdag 7 april 2016

Songs In The Key Of Life

Van de Theaterbon die ik in Willy's portemonee vond ben ik gisterenavond met zoon JW naar een concert geweest in de Goudse schouwburg. Songs In The Key Of Life, de beroemde dubbel LP van Stevie Wonder met zoveel wonderschone nummers werd helemaal gespeeld door een geweldige band met prima solisten.  Deze muziek zit bij velen, ook bij mij, in het collectieve geheugen. Het is  de muziek van onze 'verkerings tijd', 1976, precies 40 jaar geleden dus. Hoe goed is een mensengeheugen dat je elk detail, elk gitaarloopje, elke mondharmonica solo, enzovoort nog kent. Stevie Wonder schreef prachtige liefdesliedjes, maar ook sterk maatschappelijke teksten over racisme en mensenrechten. En over zijn geloof, zoals in 'have a talk with God'. Hij bewonderde de natuur en het universum en maakte het ontroerende gedicht voor zijn net geboren dochter Aisha. Kijkend naar het theater decor, gebaseerd op de platenhoes van destijds ontdekte ik een overeenkomst met de Middeleeuwse schilder Jeroen Bosch waar ik pas geweest ben. De tunnel van Licht, de Levenstunnel, een detail uit zijn beroemde Drieluik. Songs in the key of life, muziek uit de sleutelmomenten van het leven, de Psalmen van de zeventiger jaren. Ik ga hem weer veel draaien in de auto, nu als CD.
 

Geen opmerkingen: