zaterdag 30 april 2016

Zuiderzee

Als begin van de Tulpvakantie bezocht ik deze week het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Zowel het buiten- als het binnenmuseum zijn erg de moeite waard. Met leuke activiteiten voor kinderen, dus  ik kom hier zeker terug als de kleinkinderen iets ouder zijn.
In het buitenmuseum kun je een straatje in waar de Grote Overstroming van 1916 opnieuw is uitgebeeld. Het was de aanleiding voor de toenmalige regering om het plan van de Afsluitdijk en de IJsselmeerpolders versneld uit te voeren.
In het museum staat een TBC huisje. Ik weet nog dat ze vroeger ook in mijn geboortedorp stonden in enkele achtertuinen. Al heb ik er geen patiënten meer in zien liggen. De enige remedie tegen die akelige ziekte Tuberculose was rust  en buitenlucht. Het huisje kon draaien, zodat je altijd in de zon of uit de wind lag.

Verder heb ik  ideeën opgedaan voor de (her)inrichting van mijn voortuin, want dat plan, dat ik samen met Willy nog in gang heb gezet, gaat snel starten nu het voor jaar echt gaat aanbreken. Zo werden er vroeger spiegelbollen geplaatst om de tuin ruimer te laten lijken...

Geen opmerkingen: