zaterdag 2 april 2016

Luthers Tuinieren

Volgend jaar is het precies 500 jaar geleden dat Maarten Luther de kerkhervorming startte.  Met zijn 95 stellingen op de kerkdeur in Wittenberg, dat verhaal.
Omdat in Woerden het centrum van de Lutherse kerk in Nederland is, zijn er nu al allerlei activiteiten ter gelegenheid van het Lutherjaar. Ik heb het niet zo op Luther, hoewel ik natuurlijk wel het enorme belang van hem zie als start van het Protestantisme. Maar verder vind ik hem nog te Middeleeuws en te Anti-Joods. Geef mij Erasmus maar, maar daar heb ik al over geschreven. link. Ik ga wel graag en regelmatig naar de Lutherse kerk, vanwege het Hoog-Liturgische.
Eén uitspraak van (misschien?) Luther vind ik wel geweldig: "Als ik wist dat morgen de wereld zal vergaan, zou ik vandaag een boompje planten". Deze Lutherse visie op tuinieren heb ik vandaag overdacht, terwijl ik de tuin voorjaarsklaar gemaakt heb. Met de plantjes die ik kreeg voor mijn verjaardag afgelopen week. Met dank aan mijn familie en collega's; precies de goede kleur Viooltjes waar Willy ook altijd voor koos.
 

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Jan, Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Shalom uit Jeruzalem