woensdag 13 april 2016

Statio

stukje geschreven voor de Podium pagina van ons kerkblad:

De morgendienst op 10-4 in de Kruiskerk begon met een kort moment stilte. Om iedereen de tijd te geven zich te focussen op de dienst, die stond te beginnen. Het leverde voor mij een nog meer bewuste start op. Stilte doet dan vaak meer dan Woorden.
Ik ben een groot voorstander van dit soort momenten en ik roep de kerkenraad dan ook op om hier een vast liturgisch moment van te maken. Dat Protestanten praten voor de dienst is denk ik een verschijnsel dat we niet meer gaan veranderen (...), dan is het mooi om zo'n korte overgangstijd in te bouwen. Ik herken dit vanuit de kloosterwereld. Daar sluit je het ene moment met Aandacht  af en probeer je je te concentreren op het volgende. Als de bel gaat of de klok luidt dan stop je met aardappels schillen, gras maaien of de preek schrijven. Je sluit deze activiteit af, je kleedt je misschien om, je loopt bijvoorbeeld even door  de lange kloostergang en je maakt je klaar om met diezelfde Aandacht aan het volgende te beginnen, bijvoorbeeld het gebed in de kerk. Die korte bewuste tussentijd wordt de statio genoemd. Vanaf de zesde eeuw begrepen monniken al dat we dat nodig hebben voor ons functioneren. Zeker voor onze tijd, met  z'n multi tasken en voortdurende media-, app-, en mailaanvallen, is dit  een goede gewoonte. Ook buiten het klooster  en wat mij betreft zeker in de kerk. Daar hebben we geen cursus mindfulness voor nodig, het zit in onze eigen traditie en bronnen.

---------

Ikea weet al hoe het werkt......:
 

Geen opmerkingen: