zondag 22 april 2012

Je Net Uitgooien

Zaterdagmiddag had ik net mijn bewondering uitgesproken over de cartoon van Len in Trouw. Hij heeft het gesprek van de week over het Catshuisoverleg beeldend weergegeven......
Dan, tijdens het bekijken van een nieuwe bril,  een  SMSje van onze zoon: 'kabinet gaat vallen'. Ik ben gestopt met winkelen om de persconferentie te zien op TV. De politieke constructie van een minderheidskabinet met een gedoogpartij is op de klippen gelopen. Omdat ik op het beruchte partijcongres was van het CDA, dat over de samenwerking met de PVV ging, en daar toen ook 'voorgestemd' heb, voel ik mee met de teleurgestelde en boze reacties.  Hoe nu verder? Vandaag in de kerk hebben we er ook uitgebreid over gesproken, onder de koffie. 'Gooi je net eens uit aan de andere kant van de boot'  was de boodschap vandaag in de Preek van Frans. We zullen het in  Nederland over een andere boeg moeten gooien. Ik voorzie nieuwe verkiezingen en daarna een Nieuw Paars ontstaan met zowel aan de linker- als de rechterflank grote, op populariteit en opportunisme gerichte oppositiepartijen. En ondertussen loopt de staatsschuld op met 90 miljoen per dag.
Update vrijdag 27-4: in 48 uur is het politieke landschap in Nederland volledig gekeerd. Christen Unie, Groen Links en D66 vormen samen met CDA en VVD de nieuwe coalitie en hebben onder leiding van Jan Kees de Jager een concept begroting gepresenteerd.....Veel oud beleid is teruggedraaid, er is een start gemaakt met hervormingen op het gebied van de woningen en arbeid. Ondanks het herfstweer buiten toch een lentegevoel in Nederland! 

Geen opmerkingen: