zondag 11 mei 2014

Ziel

Het is van alle tijden dat de mens nagedacht heeft over 'De Ziel'. De oude Egyptenaren hadden daar hun opvattingen over, de Griekse filosofen hebben er  veel over nagedacht. Het Christendom, het Boeddhisme, de Joden...alle religies hebben een opvatting over de Ziel. Vanuit de  Bijbelverhalen heb ik als jong kind al geleerd dat de ziel de Adem is die God ons inblaast. Een mooie metafoor. Groot vraagstuk bij het nadenken over de Ziel is of je de Ziel los kunt  zien van het Lichaam of dat dit een eenheid is. De neurowetenschappers van nu zijn er duidelijk over: je ziel? Dat zijn chemische stofjes in je hoofd. Ik zelf denk dat de Ziel het wezen is van de mens,  je bewustzijn, maar ook je karakter, je opgebouwde ervaringen, je emoties, je intelligentie, je overtuigingen en passie.  De schakel tussen Geest en Lichaam. Bestaat de ziel?  Mijn antwoord  is  simpel, ja, gewoon omdat er een woord voor is. Filosoferen over de Ziel levert mooie vragen op: bestaat je Ziel eerder dan Jijzelf? Plato zegt: het lichaam is de kerker van de ziel. Wat gebeurt er met de ziel als je overlijdt? Descartes noemde de ziel onsterfelijk en ging zelfs  stervende mensen wegen om te weten te komen hoe veel de ziel weegt. En: heeft God een ziel?
Deze week verschijnt er een hervertaling van Het eerste Standdaardwerk over de Ziel:  de 'Anima' van Aristoteles. Als ik op tijd terug ben van mijn vergaderingen ga ik naar de presentatie van het boek in Amsterdam.

Geen opmerkingen: