zaterdag 24 mei 2014

Sjoel

Vandaag maakten we met de Interkerkelijk Woerdense Commissie Kerk en Israël, waar ik  lid van ben, een uitstapje naar Elburg. Daar bezochten we de synagoge, ofwel de Sjoel, waar nu een museum in gevestigd is  over de geschiedenis van het Joodse leven in dit mooie Vestingstadje. De geschiedenis van die 12 Joodse families is niet mooi, want na de tweede Wereldoorlog was er niets meer over van Joods leven in Elburg. Met een stadsgids hebben we  's middags een rondwandeling gemaakt en hebben we de verhalen gehoord van de families Schapira, de Hond, Cohen,.....


's Morgen bezochten we eerst de Dokter Vogel tuinen, vlak bij Elburg, waar Jan Stouthart ons  interessante dingen vertelde over de geneeskrachtige werking van de planten die hier gekweekt worden. Veel van die planten kan ik  ook gewoon in onze berm aan het Weidepad plukken, zoals de paardenbloem en de brandnetel. Overigens  ken ik Dokter Vogel producten wel, want ik begin vrijwel elke dag met een Echinaforce Kauwtablet, om de weerstand te vergroten. En dat de Natuur wonderbaarlijke kruiden voortbrengt, dat weet  ik natuurlijk ook van de berggidsen die zoveel over Planten weten te vertellen. En niet te vergeten, de kruidentuinen bij de kloosters. Overigens wist Opa Jan Uittenbroek, naar wie ik vernoemd ben, ook veel van natuurgeneeswijze. Ik zie hem nog bezig met rauwe eieren op de nuchtere maag die hij in 1 keer kon inslikken. Hij leerde mij ook hoe je van keelontsteking af kon komen: vang een kikkertje, bind een touwtje aan zijn poot, slik het een paar keer door en de ontsteking wordt verzacht. Deze  Oude Volkswijsheid uit de Lange Ruige Weide heb ik verder nooit uitgeprobeerd, ook ben ik nooit bij onze 'Urinedeskundige' geweest in het dorp die natuurlijk Jan Pis genoemd werd.......
Dokter Vogel leerde ook dat op je blote voeten lopen erg gezond is. Dat heb ik meteen vandaag in praktijk gebracht.

Geen opmerkingen: