maandag 19 mei 2014

Europa

Donderdag ga ik stemmen.
Ik ben voor Stemplicht dus zal ik mijn stem zeker niet verloren laten gaan. Over Europa ben ik gematigd positief. We hebben in dit Werelddeel de meest verschrikkelijke oorlogen gehad... behalve  in de tijd dat we Europees samenwerken. En die bankencrisis was zonder de Euro ook wel ontstaan, mede door de Euro hebben we de boel nog wat kunnen redden denk ik nu.
Ik denk niet dat we de Europese bevoegdheden drastisch moeten uitbreiden, een Europees leger, Europese belastinghefferij, daar geloof ik nu nog niet in. Maar samenwerking op economisch en financieel vlak en zeker ook op het gebied van milieu, asielaanvragen, infrastructuur, energie, criminaliteitsbestrijding biedt de EU goede kansen. Dat rare heen en weer geschuif van ambtenaren van Brussel naar Straatsburg, daar moet wel een keer een einde aan komen. En die landbouwsubsidiestromen lijkt me ook iets van de vorige  Eeuw.
Kortom ik stem op een partij die met Mate en Wijsheid met Europa wil omgaan.
bron: Trouw
In de Griekse mythologie was ´Europa´ een jonge,  mooie, Libanese prinses die door Oppergod Zeus geschaakt werd. Zeus had zich voor deze gelegenheid veranderd in een Witte Stier. Op de rug van de stier zwom Europa naar het eiland Kreta waar Zeus gemeenschap had met haar. Haar zoon heette Minos. Later trouwde Europa met de Koning van Kreta. Deze verhalen leveren mooie schilderijen op....


Geen opmerkingen: