vrijdag 8 juli 2016

Mooie Maria's

Aanstaande zondag start ik mijn zomervakantie met een bezoek aan het museum Catharijneconvent. Samen met Imca van het kloostergroepje hier in Woerden, gaan we naar een openingslezing van Herman Pleij. In de door hem samengestelde zomerexpositie daagt hij ons uit om op een andere manier naar (Middeleeuwse) kunst te kijken. Kunst als voorwerp van religie, maar ook als vermaak en zelfs als therapie. De topstukken uit het museum zijn daarvoor beschikbaar gesteld. Het gaat onder andere over de Mooie Maria's. Want Maria mocht in die strenge Middeleeuwen met een glimlach worden afgebeeld. Ik heb hoge verwachtingen want Herman Pleij, hoort voor mij tot de top van de hedendaagse verhalenvertellers, de narratieven zogezegd. Als ik nog eens Stadsgids word in Woerden of in Brugge wil ik ook tot dat gilde gaan behoren....
In het kloostergroepje zijn we bezig om een aantal avonden te organiseren rond Thomas Merton, Trappistenmonnik, mystiek schrijver en Interreligieus Zoeker. Daar over meer in een volgende blog.
 

De zomer van Herman Pleij from Museum Catharijneconvent on Vimeo.

Geen opmerkingen: