woensdag 22 maart 2017

Ontspullen en Maria

Ontspullen is Hot. Als je dit woord Googlet krijg je tientallen sites met tips hoe je dit kunt doen. Je huis opruimen, ordenen, weggooien... er zijn coaches en zelfhulpboeken voor. Ik ben er erg slecht in, hoewel ik in mijn eigen kloostercursussen het belang van orde en regelmaat predik. Het lijkt op onze Dorpshuisarts Kleinloog die mij al paffend vroeger vertelde hoe slecht het roken wel was.
Imca is er  goed in en geeft mij tips hoe om te gaan met die spullen die nooit  gebruikt worden of altijd in de weg staan. Hier en daar lukt het me wel er meer orde in te krijgen, maar het blijft lastig, zeker nu ook de kinderen gedeeltes van mijn huis als Pakhuis zien.
Wat ik wel veranderd heb is  het meenemen van cadeautjes als ik ergens langs ga. Mijn visie is dat niemand na  z'n vijftigste nog op spullen zit te wachten dus zoek ik het meer in 'ervaringen'. Zo gaf ik mijn dochter een 'avondje oppassen' voor haar verjaardag, of nodig ik mensen uit om te komen eten en ga ik zaterdag met mijn zus Mijnie naar een lezing over Maria in het Catharijneconvent in Utrecht (kijk even). Nog voor haar verjaardag. Ik ben erg benieuwd naar die Maria tentoonstelling. Het bijbehorende boek heb ik al gekocht- en weggeven...ontspullen...- en is prachtig.
Mijn eigen Maria gaat zondag naar buiten. Tijdens de wintertijd mag ze binnen staan maar nu wordt het weer tijd voor frisse lucht. Ook voor het spirituele.