donderdag 10 augustus 2017

Jongens

SIRE staat voor Stichting Ideële Reclame en zij zenden momenteel discussie oproepende TV spotjes uit onder het motto 'laat jij jouw jongen nog genoeg jongen zijn'. (linkje) SIRE is niet van de overheid, wat ik altijd gedacht heb. De organisatie wil ons nu laten nadenken over de vraag hoe we jongens opvoeden en met ze omgaan. Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Krijgen jongens in bijvoorbeeld het basisonderwijs waar vrijwel alleen vrouwen werken nog wel  voldoende ruimte? Een terechte vraag. Jongensgedrag - onderzoekend, druk, niet zo talig, minder sociale vaardigheden, lerend vanuit ervaring, trial and error - wordt minder gewaardeerd in onze maatschappij lijkt het wel. Ik heb heel wat leerlingen (m) begeleid die pilletjes moesten slikken vanwege hun drukke gedrag of omdat ze moeilijk stil konden zitten. De term ADHD is alom bekend. Ik herinner me een verontwaardigd gesprek tussen collega's (v), omdat een jongetje tijdens de schoolreis tegen een boom geplast had.....
Ach, zo erg zwart wit wil ik het niet zien hoor, het is ook komkommertijd in de media, maar een goed gesprek hierover kan geen kwaad. Vandaag maakte ik een Jongensuitje met mijn kleinzoon. We waren uren in de Doe-Speelplaats van het Maritiem Museum in Rotterdam. Een  fantastische speelplek waar ik ook meisjes volop zag sjouwen en bouwen en met kranen, elevators, containers en blusboten zag spelen. Kostelijk om een paar uur naar te kijken. Je kon mijns inziens al snel zien wie later in het management terecht gaat komen en wie het gaat zoeken op de (technische) werkvloer.
In het museum kun je ook veel vaartuigen buiten bekijken die hier aangemeerd liggen,  je kunt knutselen aan je eigen bootje, naar de smid gaan of meevaren  met een rondvaart. Leuk voor meisjes en jongens! En opa's kunnen rustig observeren of het nog goed gaat komen met de volgende generaties.



Geen opmerkingen: