donderdag 3 augustus 2017

Heksenwaag en Arminius

Mijn vader ging in mijn jeugd een enkele keer met mij naar iets cultureels. Zo herinner ik me nog goed dat we samen de Dom gingen beklimmen in Utrecht en ook dat we de Heksenwaag bekeken in Oudewater.
Vandaag, zo'n 50 jaar later, ben ik weer eens in dit kleine museumpje geweest, op 30 minuten fietsen van Woerden.
Er is niet veel veranderd, de grote eikenhouten weegschaal uit 1452 hangt er nog. Je kunt je er nog steeds laten wegen, leuk voor de kinderen. Op de zolderverdieping wordt veel informatie gegeven over de waanzin van de heksenvervolging en de rol die Oudewater daarin gespeeld heeft. Hier werd je, bij beschuldigingen van hekserij, eerlijk gewogen en kreeg je een certificaat met het juiste gewicht.(lees hier mijn eerdere blog over heksen)



Naast het museum staat het geboortehuis van de theoloog Arminius.
Arminius was de woordvoerder van de Remonstranten bij de Godsdiensttwisten tijdens de Tachtigjarige oorlog. Het ging allemaal om de Uitverkiezingsleer, de predestinatie, de vrije wil en de erfzonde. Onbegrijpelijke dogmatische protestantse theologie, maar in die tijd een aanleiding tot een bijna-burgeroorlog. Uiteindelijk koos stadhouder Maurits met zijn leger de kant van de Contra Remonstranten en werden de Remonstrantse predikanten en bestuurders afgezet. Johan van Oldenbarnevelt werd onthoofd en Hugo de Groot verbannen naar Loevestein. Om een lang en ingewikkeld verhaal kort samen te vatten. (zie ook hier)
Morgen ga ik een dagje naar Dordrecht, waar de ontknoping van dit verhaal allemaal speelde.
UPDATE 4-8: Dordrecht is een zeer geschikte stad voor een dagtocht. Bij de VVV, dicht bij het station, kun je een route voor een rondwandeling ophalen. In de oude kerk en museum het Hof van Holland wordt het verhaal van Arminius en Gomarus, ofwel de rekkelijken en de preciezen ook weer eens uitgelegd.

Geen opmerkingen: