woensdag 9 oktober 2019

Gods Oude Plakboek

Deze week overleed professor C.J.Labuschagne. Hij was hoogleraar Oude Testament. In 1980 las en herlas ik zijn boek 'Gods Oude Plakboek' waarin hij uitlegde hoe de Bijbel ontstaan is en wie het oude testament geschreven heeft. In mijn tijd op de Pabo had ik daar ook al veel over gelezen (link), maar Labuschagne kon het nog duidelijker maken en leerde mij dat de wetenschap veel verder was dan ik destijds in de kerk hoorde. Inmiddels zijn de tijden gelukkig sterk veranderd, althans in de kerken waar ik kom.
Kortom, dit boek is belangrijk voor mij geweest, het heeft een rol gespeeld om me geïnteresseerd te houden in theologie en filosofie en een betrokken kerkmens te blijven.

Labuschagne is in Zuid Afrika ook sterk betrokken geweest bij de strijd tegen de Apartheid, dat maakt hem voor mij nog meer een bijzonder mens.


Geen opmerkingen: