zondag 27 februari 2022

Kiew

De hele wereld kijkt met afgrijzen deze week naar wat er gebeurt in Oekraïne en met name de hoofdstad Kiew waar Russische aanvallers proberen deze soevereine staat te onderwerpen.
Ik was in december 1979 in deze stad tijdens een rondreis door de Sovjet Unie. We kwamen op 31 december aan in Kiew na een nachtelijke treinreis vanuit Moskou. In mijn verhuisdozen vond ik vandaag een uitgebreid reisverslag. In kiew sneeuwde het enorm en ik beschrijf hoe we een wandeling maakten in de stad en daar Vadertje Vorst tegen kwamen de Sovjet tegenhanger van de Kerstman. Want religie was daar toen uit den boze. We bezochten ook een pioniershuis, de Sovjet buitenschoolse opvang en hun manier destijds om kinderen ook na schooltijd een staatsopvoeding te geven. Op nieuwjaarsdag 1980 bezocht ik de Vladimir kathedraal en een dag later de Russisch orthodoxe Sofia kathedraal. Ik herinner me nu nog de  donkere en benauwde sfeer in deze kerken, die dan wel oogluikend werden toegestaan.  Reizen door de stad ging met de metro of met de trolleybus, een ritje kostte 4 cent. Ook bezochten we een komsomol, een communistische jongerenorganisatie waar vrijwel iedereen lid van werd. En we werden verwelkomd op een kindercrèche. De bedoelde uitwisseling met de jongeren verliep moeizaam omdat vrijwel niemand Engels sprak en wij geen Russisch. We gingen ook naar  het beroemde klooster van Kiew en bezochten de opera. De Sovjets wilden goede sier maken met hun land zeker met de Olympische spelen van 1980 in het vooruitzicht. Het eten was enorm slecht. Ik beschrijf dat we daarom als groep 'vegetarisch' werden om daardoor nog een beetje vitamines binnen te krijgen.


Terug naar het Hier en NU. Met de hoop dat er snel een einde komt aan deze oorlog in Europa, waarvan we - naïef - dachten dat dat  niet mee mogelijk zou zijn!

Geen opmerkingen: