dinsdag 15 november 2022

Manhatten Masters

In het Haagse Mauritshuis, dat 200 jaar bestaat, is nu een gedeelte van de Frick collectie te zien. H.C. Frick was een rijke Amerikaan die rond 1900 een imposante kunstverzameling heeft ingericht waaronder veel Hollandse meesters.  Het zelfportret van Rembrandt is wel het meest spectaculair. Waarom hangt dat in New York vraag ik me dan af, dat hoort toch in het Rembrandthuis.... Nou ja daar is niks aan te doen nu. Gelukkig dat het wel een periode zichtbaar is in Nederland. Ook de onlangs gekochte Vaandeldrager van Rembrandt hangt nu in het Mauritshuis. Omdat ik lid ben van de Vriendenloterij die de aankoop sponsorde voel ik me ook een beetje eigenaar van dit prachtige schilderij. Gaat dat zien! En heel veel moois uit de Frick collectie van Vermeer, Jacob van Ruijsdael, Albert Cuyp, Meindert Hobbema en Frans Hals. 









Geen opmerkingen: