zaterdag 4 september 2010

Kruimkens

Vroeger hing bij ons in de kamer naast het pijpenrekje -'een goede Rooker is geen Onruststoker'- de bijbelse scheurkalender. Ik zie de titel nog voor me: 'Kruimkens van 's HEEREN tafel'. Voorop de datum en een bijbeltekst, achterop een stukje bezinning voor die dag. Het was mijn eerste ervaring -hoewel nog passief en achteraf bezien- van de beoefening door mijn ouders van de Lectio Divina, ofwel het herkauwend lezen dat monniken beoefenen. Nou, als ze dat geweten hadden....

Als ik niet de file in hoef 's morgen vroeg, dan open ik mijn dag nu met het lezen van de dagspreuk van de business - spiritualiteit kalender; dat leverde bijvoorbeeld deze week de volgende juweeltjes op:

Kom naar de rand, zei hij
'Nee, dat durven we niet'
Kom naar de rand, zei hij
Ze kwamen, hij gaf ze een duw...
en ze vlogen

Guillaume Apollinaire
----------------------
Loslaten betekent tijdelijk het houvast verliezen
Niet loslaten betekent voor altijd het houvast verliezen

Soren Kiekegaard
-----------------------
Wanneer je een schip wilt bouwen, breng dan geen mensen bij elkaar om hout aan te slepen, werktekeningen te maken, taken te verdelen en het werk in te delen. Maar leer mensen te verlangen naar de eindeloze zee.

Antoine de Saint Exupery

Geen opmerkingen: