dinsdag 1 maart 2011

Omacake

Gisteren, 28 februari, zouden m'n ouders 60 jaar getrouwd zijn geweest.
M'n zussen hebben een bosje bloemen gebracht... op de begraafplaats.
Ik kom niet vaak op de begraafplaats in Waarder. Ten eerste is er veel te veel herrie daar naast de A12. En elk bezoek herinnert me aan een traumatische ervaring in m'n jeugd. De begrafenis van opa Uittenbroek maakte ik als jong ventje mee en mijn ouders hadden niet verteld wat er allemaal ging gebeuren. Daarbij werd voortdurend de naam 'Jan Uittenbroek' door de dominee-in-het-zwart zo hard en met zo'n nadruk uitgesproken dat ik in paniek geraakt ben en me een poos verstopt heb achter de aula. Gek dat je een aantal van die vroege herinneringen nog letterlijk op je netvlies hebt staan.
Deze week ging in de familie-mail het cakerecept van mijn moeder rond. Een van de steunkous-verpleegsters heeft het opgeschreven en bewaard en het is nu weer bekend in de familie.
Gezien de grote afname maakte moeder 3 cakes tegelijk met:
11 eieren, 275 gram suiker, 2 pakjes roomboter, 275 gram cakemeel
3 zakjes vanille suiker, 3 gesneden appels (goudrenetten)
eieren + suiker eerst mixen!!! (dit was heel belangrijk volgens Moeder)
+ boter > mixen!
+ cakemeel > mixen!
3 cakeblikken invetten + paneermeel; Cakebeslag erin; appels eroverheen;
1 1/4 uur baktijd, standje 3.

Geen opmerkingen: