zondag 20 maart 2011

Lunaire Perigeum


In dit weekend stond de maan akelig dicht bij de aarde, dat leverde -mede door het heldere weer- spectaculaire beelden op.
Tanta Ma, de vrouw van Ome Willem Uittenbroek, koppelde vroeger allerlei gebeurtenissen in de wereld aan 'de Maan'. Nu bestond haar wereld vooral uit kleine dorpsgebeurtenissen zoals bevallingen, koe in de sloot en blikseminslagen ( Ome Willem was hoofd van de brandweer). Maar toch, allerlei 'ellende' zoals de tsunami en de kernramp in Japan had ze, als ze nu nog leefde, aan de Maan gekoppeld.... De afstand aarde-maan was vannacht toch nog wel 356.577 kilometer, maar ik ben er blij mee dat die morgen al weer wat verder staat.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha ome Jan,

Ik laat eigenlijk nooit een reactie achter, maar ik wilde je even laten weten dat ik een fan ben van je weblog! hij staat in mijn favorieten. Er verschijnt regelmatig een glimlach bij mij door je stukjes: zoals nu weer met de Maan van Tante Ma!
Groet
Mirjam

Anoniem zei

Ik bekijk ook regelmatig je weblog en vindt het echt heel interessant. Ik ben Thea Uittenbroek, vrouw van Jan Uittenbroek, zoon van Mar en Piet Uittenbroek uit Den Haag. Jan zelf doet niets met computers, dus ik vertel het regelmatig maar aan hem door. Wist ook niet dat ome Wim hoofd van de brandweer is geweest. Zou het terugkomen in de familie? Mijn kleinzoon van 16 zit bij de jeugdbrandweer in de Ronde Venen. Hij is beslist van plan om op zijn 18e bij de vrijwillige brandweer te gaan en zodra hij 22 is bij de beroeps brandweer. Groetjes van ons.