zaterdag 24 september 2011

Israël

een artikel geschreven voor ons kerkblad:

Gedachten bij Israëlzondag, 2 oktober

‘’Waarom ben jij lid van de commissie Kerk en Israël?” vroeg iemand mij onlangs. Ik heb hem uitgelegd dat het woord Israël mij op verschillende niveaus bijna dagelijks triggert.
Het begon al in mijn jeugd. Elke dag ging het zo’n 3 kwartier per dag over….. Israël. Op school vertelde de juf of meester in beeldende taal, ondersteund met grote schoolplaten, over de geschiedenis van Israël. Ik lette heel goed op, want een 10 voor Bijbelse Geschiedenis op m’n rapport leverde een goede fooi op van opa Uittenbroek. En mijn moeder las dagelijks voor uit de kinderbijbel van Anne de Vries. Ik had een groots beeld van Israël, terwijl ik nooit buiten ons dorp kwam. Toen ik als student door zuinig te leven genoeg van mijn studiefinanciering overhield om 3 weken door Israël te reizen was dat een fascinerende ervaring. Natuurlijk was het heel anders dan het in mijn jeugd ontworpen beeld, maar niet minder boeiend. Van de trektocht door de Sinaï voel ik nu na ruim 30 jaar nog steeds de spirituele kracht die dat bij mij opriep.
En toen ontdekte ik nog meer, bijvoorbeeld dat Jezus geen Christen was geweest maar een Jood. En werd de bijbel veel rijker toen ik boeken van Joodse auteurs als Pinchas Lapide, David Flusser en Harold Kushner ging lezen. De wortels van het Christendom werden daarin voor mij bloot gelegd.
Ik studeerde een poosje filosofie. De grote denkers die onze tijd en cultuur beheerst hebben - ik noem alleen maar Spinoza, Marx , Freud, Einstein, Levinas – ze waren van Joodse afkomst. Waar komt die enorme denkkracht toch vandaan?
En dan wordt later een van je kinderen verliefd op een Palestijn. En komt de dagelijkse politieke situatie van Israël wel heel dicht bij, namelijk bij het geluk en de zorgen van je dochter en inmiddels schoonzoon. Je ontdekt dan nog meer van de onoplosbare problematiek die de wereld dagelijks in z’n greep houdt. En die nu weer zo extra actueel is. In dat inmiddels veel minder romantische Israël van je jeugd.
In de commissie Kerk en Israël gaat het over al dit soort aspecten en associaties bij het woord Israël. We proberen jaarlijks een programma te maken om Israël, het Jodendom, de ‘roots’ van de bijbel, in Woerden bespreekbaar te maken en te houden. Ik vind het boeiend om daar een steentje aan bij te dragen. U weet nu waarom.
Jan Uittenbroek

Geen opmerkingen: