donderdag 15 september 2011

Mist

Wat mij opvalt, is dat er vrijwel geen dagen meer zijn met langdurige dichte mist. Volgens mij heeft mijn auto niet eens meer een mistlamp, ik heb 'm de laatste jaren ook niet nodig gehad. Vroeger... ja toen hadden we nog echte mistdagen. Ik weet nog dat ik Willy thuis had gebracht in Gouda en toen vrijwel niet meer rijden kon door de mist. Ramen open, stapvoets rijden. Ik ben toen  achter een vrachtwagen aan gegaan op de IJsseldijk en toen die stopte bleken we achter op een boerenerf te staan. Volslagen geen zicht. Toeterende treinen, wie hoort dat nog? Herman de Man schreef zelfs een roman over de mist, 'de kleine wereld'. Een prachtig sfeerboek over mijn geboortestreek, wekenlang in dichte nevel opgesloten.
Hoe komt het dat de wereld zoveel transparanter is geworden? Meer wind? Schonere lucht? Opwarming? Laat de wetenschap zich daar eens over buigen. Beter dan die flutonderzoeken naar dingen die we al lang weten. Bijvoorbeeld deze week een proefschrift over jongens die op school anders leren dan meisjes. Dat weet elk onderwijsmens!

Geen opmerkingen: