maandag 12 december 2011

Stekeltrekker

Nu de kerstvakantie eraan zit te komen ben ik m'n stapel boeken op het nachtkastje aan het uitbreiden. Er ligt al een aantal boeken van de in Woerden geboren schrijver Herman de Man. Bijzondere verhalen van deze Joodse man die vooral in het strenge Benschop heeft gewoond en als decor mijn geboortestreek koos:  het gebied rond Oudewater, IJsselstein, langs de Lek, de Vlist, Lopikerwaard. De Man heeft een heel eigen soort dialect in deze boeken en dat lijkt inderdaad op het taaltje dat Ome Willem Uittenbroek sprak. Hij schreef vooral over het strenge  Calvinistische milieu van de Rijn-,  Lek- en Hollandse IJsselstreek en de grote sociale verschillen tussen de rijke boerenstand en de landarbeiders.
Zijn boek 'Heilig Pietje de Booij' ben ik kwijt geraakt. Ik heb het vast uitgeleend en nooit meer terug gezien. Het bijzondere aan het boek is dat de onnozele Pietje als stekeltrekker werkt in de Lange Ruige Weide, het gebied waar familie Uittenbroek vandaan komt. Mijn vader is ook als stekeltrekker begonnen in dit gebied. Het apparaat dat hij gebruikte, een soort grote houten schaar ligt nog in mijn schuurtje. Deze week zag ik het boek staan op Marktplaats. Voor 2 euro stuurt een aardige man uit Kerkrade het op en ik kan er de donkere dagen rond kerst vast wel  mee doorkomen.

Geen opmerkingen: