dinsdag 7 februari 2012

IJs Mystiek

Het Midden Oosten staat in brand, de Grieken gaan eerdaags failliet, het kabinet broedt op drastische bezuinigingen, de laatste autofabriek van ons land gaat dicht. En Nederland maakt zich druk .... over de ijsdikte in Balk. Wanneer gaat de Elfstedentocht van start? In Trouw verschijnen artikelen waarin deze ijsdrukte religieuze en zelfs mystieke trekjes krijgt. Ik citeer: "Schaatsen is een kwestie van je overgeven en een oefening in vertrouwen'. Geloof dus. En  'Wie naar het ijs leert luisteren,  kan overleven'. Als Water een Bijbels symbool is van Dood maar ook een archetype van Nieuw Leven, wat is IJs dan wel niet? Mijn favoriete columnist  Ephimenco noteert vandaag dat het nadenken over de Tocht der Tochten bij hem leidt tot een religieuze ervaring en ziet de ijspegels aan zijn neus als de stigmata die daarbij horen....Prachtig toch? Dat kan alleen maar in Nederland.
Ik ben geen schaatser. Het rillerige gevoel van vroeger, toen ik op mijn Friese doorlopertjes aan mijn laarzen geklemd op het slootje van opa Uittenbroek wat rondkrabbelde, staat me nog erg bij. Het was weinig religieus. Later kon ik me wel wat profileren op het ijs door mee te doen met ijshockey op de vijver van Ome Willem. Ik had daar speciaal ronde schaatsen voor gekocht. Mijn vader maakte onbreekbare houten hockeysticks en de sjoelbakstenen deden het prima als puck. Toen ik eenmaal gewend geraakt was aan ronde schaatsen lukte het mij niet meer op rechte schaatsen te rijden, laat staan op klapschaatsen. En ik ben TE bang voor vallen. Redenen genoeg dus om deze religiositeit alleen als toeschouwer mee te maken. Ik ga wel kijken naar de Elfstedentocht op TV,  al is het maar om de mystieke teksten van lector Mart Smeets niet te hoeven missen.
UPDATE woensdagavond: afgelast......te dun ijs in Balk......

Geen opmerkingen: