De Mattheus Passion associeer ik met de 40 dagen tijd, het ontluikende voorjaar, de maart-stormen buiten, mijn pogingen om de vastentijd vorm te geven.
Gisteren beleefden Willy en ik, toch wel heel anders, een Zomeravond - Mattheus uitvoering in Muziek Centrum Vredenburg. In het kader van het festival Oude Muziek hadden we kaartjes gekregen via dagblad Trouw. Het was een prachtige uitvoering onder de bezielende leiding van de in de Barok gespecialiseerde Belgische dirigent René Jacobs. Hij dirigeerde een volledig Berlijnse equipe met prachtige solisten. Heel indrukwekkend vond ik de lange stilte na afloop.... Nederland met z'n passie voor de Passie weet hoe het hoort. Tijdens de uitvoering werden de teksten van Bach, in het Nederlands vertaald, geprojecteerd. Je komt er dan achter dat het toch wel erg door zijn tijd bepaalde theologische beelden zijn die Bach ons voorschotelt. In de handboeken Christendom wordt het Piëtisme genoemd.
Ook vandaag hebben we, na een boeiende kerkdienst, op de Uitmarkt in Utrecht rondgedwaald, met overal leuke kunst, politieke debatten op straat, een eetmarkt in de Twijnstraat en een Sterke-Vrouwententoonstelling in het Catharijneconvent. Het was al met al een cultureel weekend. Ik weet nu waarom op de Middeleeuwse schilderijen van de gekruisigde Christus vaak enkele beenderen en een schedel worden afgebeeld onder het kruis. Het is een verwijzing naar Adam die volgens de traditie begraven zou zijn onder Golgotha. De preek is dan, dat Christus door zijn dood en opstanding de erfzonde, begaan door de Mens, heeft overwonnen. Het bloed van Christus druppelt op de schedel van de eerste zondaar: oervader Adam. Wat een symboliek. Dus zowel schilders als muziek schrijvers (Bach) hadden als hoofddoel met hun kunst: preken!
Ook weet ik nu waarom vrome Katholieke vrouwen een lange tijd 'Klopjes' werden genoemd. Voor het antwoord moet je naar dit museum, maar wel opschieten want de tentoonstelling stopt begin oktober.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten