dinsdag 4 september 2012

Knevel

Woensdagavond ben ik door de EO uitgenodigd in het publiek te zitten bij de live TV uitzending van '1 voor de Verkiezing' vanuit een soort Glazen Huis midden in Utrecht. Deze avond wordt geleid door Andries Knevel en Thijs vd Brink en zal natuurlijk in het teken staan van de verkiezingen volgende week. Diederick Samsom is hoofdgast. Wie er verder als gasten komen weet ik nog niet maar er is een avondvullend programma aan gekoppeld, dus ik moet me al vroeg melden. De uitzending is van 23-24 uur. Tevens heb ik een verklaring moeten ondertekenen dat ik me correct gedraag en de uitzending niet mag verstoren. Ook mag ik geen reclame maken voor iets of iemand..... Da's nou jammer.
Ik denk wel dat Nederland zo'n beetje Debatmoe aan het geraken is na al die mediaoptredens van steeds dezelfde mensen. Nog een week vol houden en dan mogen, nee moeten we van ons democratische recht gebruik maken.
UPDATE: Het was een boeiend gesprek waarin het over belangrijke items ging, naar elkaar geluisterd werd en ook gelachen kon worden. Naast Samsom was priester Antoine Bodar aanwezig. Hij vertelde heel mooi hoe hij om zou gaan met ingewikkelde medische behandelingen bij oude mensen. 'Maak de dood tot je vriend en accepteer de eindigheid van het leven'.  Het leek op de filosofie van  Epictetus.
Ook  een journalist van de Telegraaf en een stemdeskundige hadden een boeiende inbreng. Wel grappig die spanning rond zo'n rechtstreekse uitzending mee te maken. En nog snel Diedericks glimmende hoofd even schminken in een pauzemoment.....
Nieuw in TV land is Het Tweede scherm waarbij iedereen mee mag doen en meteen kan reageren. Alsof iedereen overal verstand van heeft. Ik wil niet zover gaan als Plato dat alleen filosofen een land kunnen regeren, maar laten we nog wel  wat ruimte bieden aan deskundigen.  En op z'n minst zelf ook tijd nemen om over ingewikkelde thema's na te kunnen denken en te bestuderen voordat je je mening vormt, laat staan geeft.

Geen opmerkingen: